Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk

Kategória: Ötletből - Siker | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

A CAC (Customer Acquisition Cost), nem más, mint az ügyfélszerzési költség. Hiszen erre kíváncsi minden vállalkozó, hogy mennyibe is kerül megszerezni egy új ügyfelet (ami lehet lead vagy vevő).

A leggyakoribb kérdés, amit vállalkozóktól kapok:

 

Hogyan számolhatom ki, mennyit érdemes tartalomgyártásra fordítanom?

 

Mivel egyáltalán nem foglalkozom fizetett tartalomgyártással, ezért elfogulatlanul és érdek nélkül tudok neked válaszolni erre a kérdésre.

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

Ne dőlj be annak a "hazugságnak", hogy nem mérhető mekkora egy tartalom megtérülése, mert erre való a CAC modell


 

A kérdés, pedig abból a problémából ered, hogy akik tartalommarketingre költenek, nem tudják pontosan, hogy mekkora egy tartalom (blog cikk) megtérülése.

Azt értik, hogy jobb lett tőle, és a forgalom is nagyobb, de azt nem tudják megmérni, hogy egy blog cikk mennyit hozott. Rábízzák magukat egy érzésre, márpedig az okos vállalkozó nem érzésből vállalkozik, hanem számok alapján.

 

Ha te is ettől a problémától szenvedsz, ne aggódj! Ez sokkal gyakoribb, mint gondolnád:

  • Publikálsz egy tartalmat
  • Terelsz rá forgalmat
  • A tartalom egész jónak tűnik (szépek a képek)
  • Kiküldöd e-mailben is. A haladók web-push és messengeren is
  • Kiteszed a közösségi oldalaidra (Facebook, LinkedIn, Pinterest)
  • És úgy tűnik, hogy minden a legnagyobb rendben

 

Azonban, ha te marketinges vagy és a főnök neked szegezi a kérdést: „Megérte ez a cikk?”, vagy „Mennyi bevételt hozott nekünk ez a tartalom?”, akkor máris nem dagad annyira a melled a büszkeségtől, mert fogalmad sincs.

 

Ha pedig te magad vagy a felvilágosult vállalkozó, aki a tartalommarketingezik, akkor szeretnél felelős üzleti döntést hozni. Ezért szeretnéd tudni, hogy mennyibe kerültek a tartalmaid és még mennyit érdemes még költeni rá havi szinten. Azt is jogosan akarod tudni, hogy megéri a tartalom vagy csupán pénzpocsékolás.

Ezek teljesen jogos elvárások, hiszen vállalkozni csak megfelelő adatok alapján lehet.

 

Mégis…

 

Ha felteszed egy marketingesednek azt az egyszerű kérdést: „Megérte a tartalom?”, akkor rendszerint pontos válaszok helyett valami homályos és megfoghatatlan terelés fogsz kapni. Mondjuk ilyet:

  • Beszéltem az értékesítéssel és azt mondták, hogy az ügyfelek megemlítették, hogy olvasták a cikket
  • Az e-mailjenket 29% megnyitotta, így határozottan olvasnak minket
  • Nézd, ez nem olyan egyszerű. Had magyarázzam el a márkaépítést, és a hosszú távú megtérülés fontosságát”

 

Ha ezt a kérdést a szövegíró csapatodnak teszed fel, akár kimondják, akár nem, a követezőre gondolnak:

 

Mi a f@szért problémázik? Ez nem így működik. Fogalma sincs, hogyan működik a marketing? Ez nem lóverseny, ez maraton. Legyen már türelmesebb

 

Ha pedig te vagy a marketinges, sokkal könnyebb lenne az életed, ha pedig a cégvezető vagy, akkor sokkal könnyebben tudnál döntést hozni, ha lenne egy táblázatod a tartalmak ügyfélszerzési költségeiről.

Sőt, az lenne igazán tökéletes, ha ki tudnád mutatni, hogy a következő 6 hónapban miken kell dolgozni és azok milyen minimális és maximális eredményt hozhatnak.

 

Ha pedig te vagy a cég döntéshozója, akkor sokkal magabiztosabban költesz tartalommarketingre, ha látod, hogy a ráfordított munka és pénz mikor és hogyan térül meg. A pénz és a munkatársak ideje a két legfontosabb tényezője a növekedésnek. Tudnod kell, hogy mire érdemes fordítanod és megéri-e a tartalomgyártásba fektetned belőle.

Amikor elkezdtem foglalkozni ezzel a rendkívül izgalmas témával, azt találtam, hogy szinte nincs is információi a CAC modellről, vagyis arról, mennyibe kerül az ügyfél megszerzésének költsége egy tartalomra vetítve.

Ezért fogtam a megszerezett információkat, az olvasott cikkeket, a meglévő tudásom és összeraktam ez a cikket, amiben felállítok egy modellt arra, hogyan lehet kiszámolni a tartalom ügyfélszerzési költségét.

 

Szerezd meg a letölthető excel táblázatot, ami tartalmazza a modellt és videó felvételt a használatáról

Kattints ide a letöltéshez
 

 

A modell felépítésekor elsőként azt határoztam meg, hogy mik a legfontosabb faktorok, amik legjobban befolyásolják a CAC változását.

  • Ha az üzleti blogod forgalma növekszik vagy csökken, akkor mennyit változik a CAC?
  • Ha megváltozik az üzleti blogod konverziója, akkor hogyan változik a CAC?
  • Ha többet vagy kevesebbet publikálok, akkor hogyan változik a CAC?

 

Ezeknek a faktoroknak a megértése segít abban, hogy eldöntsük melyik tényezők számítanak és melyek nem. Így azokra a tényezőkre tudunk fókuszálni, amik jelentősen csökkenthetik az ügyfél megszerzési költségét.

A végeredmény az a modell lett, amit használva kiszámolhatod a tartalom CAC értékét és ezzel lenyűgözheted a főnököd vagy megértheted, hogy mennyit érdemes tartalommarketingre fordítanod.

 

Fontos: A cikkben néha ugyanarra több kifejezést használok, de alapvetően igyekszem a CAC kifejezést az ügyfél megszerzési költségeként használni, a leadet pedig a feliratkozási konverzióra.

 

Mi számít „jó” ügyfélszerzési értéknek?

 

Elsőként érdemes egy határozott elképzelést kialakítani, hogy mennyit is ér meg egy ügyfél a cégednek. Ez lehet 500 Ft, 1.500 Ft, 5.000 Ft vagy 50.000 Ft is.

Ugyanis a rossz hírem az, hogy a fenti kérdésre csak egy jó válasz létezik: Attól függ

A jó hír viszont az, hogy pontosan el tudom mondani neked, hogy hogyan tudod kiszámolni a saját vállalkozásodra.

Azt kell tudnod, hogy egy új vevő mennyit ér a vállalkozásodnak, ez általában két tényezőn múlik:

  1. Egy ügyfél havi rendszeres költésén: MRR (Monthly Recurring Revenue)
  2. Egy ügyfél élettartam költésén: LTV (Lifetime Value)

 

Ezek azok a szakkifejezések, amiktől hozzáértőbbnek fogsz tűnni egy társaságban :D

 

A „jó” ügyfélszerzési érték összehasonlítva az élettartam költéssel

 

Vannak, akik szerint a képlet egyszerű CAC < LTV

Vagyis kevesebbért szerezzünk ügyfelet, mint amennyit az élettartama alatt elkölt nálunk.

Azonban ez nevetségesen leegyszerűsített.

Hiszen, ha az élettartam alatt az ügyfél 800.000 Ft-ot hagy nálad, és az ügyfélszerzés költsége 799 000 Ft, akkor az nem egy jó vállalkozás (szerintem). Ha kamatot számolsz, akkor 0,125% kamat. Amíg a bankok ennél többet adnak, nem éri meg ilyen vállalkozást indítanod.

 

30%-os kamat már jól hangzik, nem?

 

Ez vállalkozásra lefordítva azt jelneti, hogy 615.000 Ft-ot elköltesz az ügyfél megszerzésére, ami hoz neked élettartam alatt 800.000 Ft-ot.

És még, ekkor sem biztos, hogy a vállalkozásod nyereséges, hiszen vannak egyéb költségeid is, az ügyfél megszerzésén túl. Valamiből fenn is kell tartanod és működtetned is kell a vállalkozásod.

Az egyik legismertebb befektetői alap és a https://www.saastr.com/ szerint is egy SAAS vállalkozásnak (szoftver, mint szolgáltatás) a teljes LTV 20%-30% érdemes ügyfélszerzésre költenie.

Máris van egy referencia számunk, amihez tudunk viszonyítani. Ez ugye azt jelenti, hogy 800.000 Ft költés mellett 160.000-240.000 Ft –ot érdemes az ügyfél megszerzésére költeni. Leesett az állad? Miért, te mennyit költesz?

Persze, ha a te vállalkozásod teljesen más költségszerkezetű, akkor nálad ez az arány más lesz. Ebben az esetben a pénzügyi tanácsadóddal kell leülni és átszámolni, hogy mennyit ér meg számodra egy ügyfél megszerzésének költsége és milyen CAC/LTV arány az ideális számodra. Így fogod tudni eldönteni, hogy ez az arány csak elégséges vagy már „jó” is.

 

A „jó” ügyfélszerzési érték összehasonlítva a havi rendszeres költéssel

 

Ez a módszer sokkal inkább a megérzésekre támaszkodik. Ugye azt kell eldöntened, hogy mennyi hónap alatt fizeti vissza a megszerzés költségét és mikor kezd el végre profitot termelni az új ügyfél.

MRR/CAC = a havi megtérüléssel

 

Vagyis mennyi mínuszos hónap elfogadható, mint befektetési költség.

Ha rákeresek a Quora.com oldalon, akkor azt találom, hogy az SaaS üzleti modell esetén a szakértők azt mondják, hogy nagyvállalati szektorban a 18 hónap, míg kisvállalati szektorban ez 6-12 hónap között kell lennie a megtérülésnek.

Ez azt jelenti, hogy az ügyfél 6-12 hónapig veszteséges számodra és csak ezután kezd el nyereséget termelni. Ezért is fontos tudnod, hogy mennyi egy tipikus ügyfél élettartama. Hiszen ha te 8 hónappal számolsz, miközben átlagosan 7 hónapig fizetnek neked, akkor masszívan veszteséget termelsz az első naptól kezdve.

 

Mondok erre egy SaaS példát: A SalesForm.hu (online fizetés automatizálás) havi díja 3.500 Ft, egy ügyfél megszerzési költsége akkor számít jónak, ha 21.000 Ft – 42.000 Ft között van.

Ez persze azt is feltételezi, hogy az ügyfél 6-12 hónapnál tovább veszi igénybe a szolgáltatást. Ez minden olyan esetben meg is valósul, ahol működő vállalkozás van és jönnek a rendelések. Csak azok mondják vissza, akik el sem kezdik használni vagy nincsenek vásárlóik. Ezért is cél nálunk, hogy segítsünk a vevőinknek minél sikeresebb vállalkozást építeni.

 

Bocs, hogy mindig SaaS példákat hozok, de ezek a legismertebb MRR üzleti modellek. A lényeg itt amúgy is azon van, hogy havi ismétlődő és tervezhető bevételt hoz egy megszerzett ügyfél. Így a modell ugyanolyan jól használható klubtagságok, előfizetés vagy részletfizetés esetén is.

 

Ökölszabályként megfogalmazhatjuk, hogy ott ahol a havi díjak 5.000 Ft környékén vannak, ott 5.000-30.000 között érdemes tartani az ügyfél megszerzési költségét. Mert akkor lesz kiemelkedően nyereséges a vállalkozásod. Ez ugye 1-6 hónap közötti megtérülést feltételez.

 

És a lényeg: Ügyfélszerzési költség tartalommarketingre vetítve

 

A számolás alapvetően egyszerű.

Az összes költséget el kell osztani a megszerzett ügyfelek számával.
Az ügyfeleket pedig ki lehet számolni a forgalom szorozva konverziós aránnyal.

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

A tartalommarketing ügyfélszerzési költségét megkapod, ha a költségeket elosztod a megszerzett ügyfelek számával.


 

A lényeg, most itt is a részletekben rejlik. Nézzük meg alaposabban mivel is dolgozunk:

 

Mennyi a tartalom marketing költsége?

 

Ez a munka legnagyobb része, mert mindent össze kell szedned.

 

A költségeket most 3 fő csoportba sorolom:

  1. Cikkek költsége: Ez magában foglalja a szövegíró díját és a cikkhez használt grafika díját is
  2. Fizetési költségek: A főmunkaidős munkatársak fizetése, a fejlesztői óradíj és az esetleg külső ügynökség díja
  3. Szoftver költségek: Ide jön az üzleti blog szoftver díja, a tárhely, az e-mail szoftver költsége és minden egyéb olyan szoftveré, amivel feliratkozókat gyűjtesz és gondozol

 

Azért, hogy könnyebben tudjunk számolni, minden költséget havi díjra számolunk át, akkor is, ha éves a díjú vagy forgalom alapú.

A felépített modellből hoztam egy képernyőmentést:

 

Két példát mutatok meg, más árfekvésű vállalkozásokra:

  1. Önkiszolgáló B2C üzlet, ahol alacsonyabb az ár, de magasabb a konverziós arány
  2. B2B üzlet, ahol magasabb az ár, de alacsonyabb a konverzió

 

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

A barackszín (vagymi) alatt láthatod, hogy milyen kiadásokat érdemes figyelembe venned a tartalomgyártáshoz


 

1. Fő kiadás a cikkek költsége

 

A legdrágább mindig a cikkíró díja. Így ha nálad ez házon belül történik és még grafikára sem költesz, akkor ez az összeg akár nulla is lehet. Hurrá!

Mivel ez nem egy jó módszer, ezért a modellemben én egy olyan céget vettem példának, akinek van szövegírási költsége, mert kiszervezi:

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Ez egy egészen élethű adat a tartalomgyártás havi költségére


 

Cikkenként 9000 Ft költséggel számoltam.

Persze a cikk költsége nagyban függ az iparágadtól is. Lehet egy cikket megúszol 4-6.000 Ft-ból, de lehet egy tartalomnak akár 50.000 Ft-os költsége is.

Ha keresel szabadúszó szövegírót, akkor adj fel ingyenesen hirdetést ebben a csoportban: https://www.facebook.com/groups/Tartalommarketingmunkak

 

Grafikust azért nem számoltam, mert már biztos olvastad azt a cikkem, amiben megmutatom, hogyan találj ingyen, tökéletes fotókat a tartalmaidhoz és hogyan szerkeszd őket egységesre a Canva.com képszerkesztővel

Bármit is gondolj most, ki fog derülni, hogy sokkal jobban megéri kiszervezni a szövegírást.

 

Szerezd meg a letölthető excel táblázatot, ami tartalmazza a modellt és videó felvételt a használatáról

Kattints ide a letöltéshez
 

 

 

2. Fő kiadás: Fizetések

 

Ez a tartalommarketing legnagyobb költsége és ez biztos nem ért meglepetésként. Hiszen alkalmaznod kell egy marketingest, aki az ideje nagy részében azzal foglalkozik, hogy eljuttatja tartalmakat minél több embernek és a tartalmakon keresztül egyre nagyobb listát építsen neked.

Tegyük fel, hogy a marketingesednek pontosan annyi fizetést adsz, amennyi a magyarországi átlag. A fizetesek.hu szerint ez bruttó: 504 258 Ft. Ha az idejének felét a tartalom marketingezésére fordítja máris adott a bérköltséged.

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Ha egy marketingest alkalmazol, aki az idejének felét a tartalommarketing stratégiádra fordítja


 

A példámban nem vettem figyelembe, ha fejlesztőt is foglalkoztatsz, aki időnként dolgozik a tartalommarketing rendszereden vagy azt, ha külső ügynökséget (mondjuk Adwords vagy Facebook) veszel igénybe.

Majd a cégén látni fogod, hogy a CAC mennyire érzékeny ezekre a számokra.

 

Ha nincs marketingesed, vagy profibb megoldást keresel, akkor keress meg minket. Egyedi elbírálás alapján foglalkozunk tartalommarketing rendszerek teljes körű kiépítésével és üzemeltetésével. Vedd fel velünk a kapcsolatot.

 

3. Fő kiadás: Szoftver

 

Nem tudom, milyen szoftvert használsz üzleti blogoláshoz, de még a Word Press oldalnak annak is van egy egyszeri és egy havi rendszeres díja.

Ezen felül van díja a hírlevélküldésnek, a landing page oldalaknak, a feliratkozó gyűjtőknek, marketing automatizáló szoftvereknek, hirdetéskezelő szoftvereknek stb.

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Pár szoftveres költség, ami jelentkezhet a tartalommarketinggel kapcsolatban


 

Persze a szoftveres költségek teljesen el is szállhatnak:

  • Használhatsz egyedi wordpress oldalt 230.000 Ft áfa összegért
  • Wordpress biztonsági modult havi 20.000 Ft ért
  • Havi díjas bővítményeket 40.000 Ft ért
  • Feliratkozó gyűjtő popupot (optimonk.hu) havi 29.900 FT ért
  • Hírlevélküldőt (SalesAutopiot) havi 75 000 Ft ért
  • Landing page szerkesztőt (Unbounce vagy a LeadPages)
  • Használhatsz SEO szoftvereket, mint a Moz Pro vagy Ahrefs

 

Soknak tűnik ha összeadod, de ezek az automatizmusok még mindig sokkal olcsóbbak, mintha munkatársat fizetnél ezekre a feladatokra. Hiszen azt nem úsznád meg havi 450.000 Ft alatt és akkor még csak egy olyan embered van, aki egyvalamihez ért, sőt még a szoftvereket, amiket ki akarsz váltani, azokat is le kell fejlesztetned. Rengeteg idő és pénz. Pont ezért virágzik a SaaS (szoftver, mint szolgáltatás) piac, mert mindenki csak nyer vele.

 

Ha az általunk fejlesztett tartalommarketing platformot használod, akkor eleve megspórolsz egy csomó költséget. Nem kell WP honlap és hozzá a fizetős kiegészítők. Képes kiváltani a tömeges hírlevélküldőket és van benne számos lead gondozó és gyűjtő automatizmus, ahogy exit popup is.

 

 

 

A tartalom, mint konverzió növelő eszköz.

 

A CAC (ügyfélszerzési költség) modellből, ez lesz a forgalom rész:

 

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Megvizsgáljuk a CAC szempontjából a forgalmat


 

 

Két eltérő konverziós aránnyal mutatom meg, mert ez a kettő a legnépszerűbb a tartalommarketinget használók körben:

  1. A blogodra viszed a forgalmad
  2. Az egyik konverzió a lead gyűjtés (kitölt egy formot, kéri az ingyenes anyagod, kéri a cikk figyelést, kéri a demót stb)
  3. A másik konverzió, hogy mennyi feliratkozóból lesz végül vásárló

 

Ez a 3 szám egyszer növekszik és a végeredmény az, hogy egyre több ügyfelet hoz neked az üzleti blogod.

(A Google Analyticsben használd az egyedi látogatók száma/hónap jelentést. Majd nézd meg annak a százalékos arányát, hogy az egyedi látogatók közül mennyiből lesz lead. Majd annak a százalékos arányát, hogy ebből mennyi lesz fizetett vevő).

 

A legtöbb marketing szakember két esetet vesz figyelembe a számolás során. Nézzük meg mindkettőt.

 

Szerezd meg a letölthető excel táblázatot, ami tartalmazza a modellt és videó felvételt a használatáról

Kattints ide a letöltéshez
 

 

 

1. eset: „Honnan tudhatom, hogy mennyi feliratkozót hoz a blogom?

 

Ennek a mérésére a legegyszerűbb módszer, ha a feliratkozókat egy közös köszönő oldalra küldöd. Vagyis akár űrlapot tölt ki, akár feliratkozik a hírlevélre, akár kéri az ingyenes anyagodat vagy a demó-t, mindig ugyanarra a köszönő oldalra érkezik.

Majd állítsd be ennek a köszönő oldalnak az URL címét a Google Analyticsben, mint célt. A céloldal jelentésben innentől látni fogod, hogy mennyi olvasódból lett végül lead (feliratkozó).

Itt nem történik más, mint megnézzük, hogy mennyi ember jutott el a köszönő oldalra az üzleti blogodból. Itt van egy minta:

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Ebben a statisztikában láthatod, hogy az egyes blog cikkekről mennyien konvertálódtak és lett belőlük lead


 

Tervezek egy cikket, amiben részletesen leírom, hogyan állítsd be a Google Analyticset a tartalommarketing stratégiád mérésére és csiszolására. Ha egy ilyen rendszer hasznos lenne neked, akkor kérlek, a cikk alján egy kommentben jelezd nekem. Köszi

 

 

2. eset „A tartamaink hosszútávon is segít a konverzió növelésében?

 

Na, ez mér egy trükkösebb kérdés.

Amikor én tettem fel ezt TM cégeknek, akkor kb azt a választ kaptam, amit te is kapni fogsz:

Nézd, a tartalommarketing az maraton. Nem versenysport, hanem hosszú távú befektetés. Nem az a lényeg, hogy a cikk olvasók azonnal vásároljanak. Előbb adják meg az e-mail címüket és mi küldünk nekik a hasznos tartalmakat és tartjuk a kapcsolatot. Lehet, hónapokig csak olvasnak téged, de közben épül bennük a márka tudat, a bizalom és …..

 

Elsőként azt érdemes tudnod, hogyha a tartalommal csak a márkaismertség növelése a célod, akkor ez a cikk nem neked szól. Véleményem szerint bármit csinálsz, arra rá lehet fogni, hogy márkaépítés. Sőt, vannak ügynökségek, akik nem azt mondják, hogy bocs, de elköltöttük az összes pénzed és nem jött vásárlód, hanem azt:


nagyösszegű beruházást végeztünk a jövőben imárka ismertségedbe

 

Egyszóval nem tőlem fogod megtanulni az óirásplakátolás művészetét. Biztos annak a hatását is lehet mérni, csak én nem tudom hogyan.

Ha a tartalmaid jövőbeni márkaismertségét mérnéd, akkor nincs szükséged a CAC kiszámítására így ne is olvass tovább.

 

Vissza a lead számolási modellre

 

A fenti két eset ellenére az ügyfélszerzés számolásnak modellje egyszerű:

 

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Ha fogod az üzleti blogod forgalmát és megszorzod a feliratkozási konverziós aránnyal, majd annak veszed a vásárlási konverziós arányát, akkor meg is kaptad az ügyfélszerzés modelljét


 

Ez azt jelenti, hogy a megszerzett ügyfelek száma egyenlő mértékben függ mindhárom tényezőtől:

  1. a forgalomtól,
  2. a konverziós aránytól és
  3. a vásárlási aránytól.

 

Ebből az is következik, hogyha a konverziós arányodat növeled (akár a lead gyűjtést, akár a vásárlásit), akkor ugyanakkora eredményhez kevesebb forgalomra van szükséged.

Például, ha havi 3000 látogatód van és 1%-os a konverziód az ugyanannyi ügyfelet eredményez, mintha 2%-os lenne a konverziód, de csak 1500 látogatód lenne havonta.
 

Máris kiderült, hogy a látogatószám nem is olyan fontos egy üzleti blog esetén

 

Ugyanez úgy is igaz, ha több látogatód lesz, akkor többen fognak vásárolni tőled. A kérdés mindig az, hogy melyiket könnyebb növelned (vagy épp dupláznod)

Ebből már látszik, hogy a forgalomnak és a konverziós aránynak hatalmas szerepe van a CAC számolásában.

Most pedig térjünk rá az igazán izgalmas részekre: mely tényezők számítanak és melyek nem?

 

A növekedés kulcsa: Mely tényezők számítanak és melyek nem?

 

Kezdjük a kevésbé fontos tényezőkkel (amiknek a változása nem érinti érzékenyen a CAC értékét) és haladunk a legfontosabbak felé.

A táblázatban 2 modellt dolgoztam ki. Az egyik egy B2C önkiszolgáló szoftver cég, aki ingyenes próba modellel működik (ez a freemium modell) és egy B2B vállalkozás, ami lehet akár egy online ügynökség.

A példához most az önkiszolgáló B2C céget választottam (valójában nem számít melyiket)

 

A cikkek reklámozási költsége érzéketlen adat

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

A grafikon megmutatja, hogyan változik a CAC értéke, ha többet költesz reklámra


 

Ha változtatom 0 és 20 000 Ft között a cikkenkénti reklám költséget, az megváltoztatja a CAC értékét 7668 Ft ról egészen 9668 -ra. Nem vészes növekedés.

 

Fontos lecke: Ha pénzt költesz a cikkek reklámozására az növeli a forgalmad. Később látni fogod ez hogyan befolyásolja a CAC értékét.

Ez a grafikon azt mutatja, hogy érdemes reklámoznod, mert igaz pénzbe kerül, de nem növeli az ügyfél megszerzési költségét jelentősen, viszont sokkal több ügyfeled lesz. Nagyon nem mindegy, hogy havi 5, 50 vagy 500 ember után keresel pénzt. Nőj fel a feladathoz és hirdess!

 

A cikkek megíratásának költsége (havi bontásban): Érzéketlen adat

 

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

A grafikon megmutatja, hogyan változik a CAC értéke, ha több tartalmat vásárolsz az üzleti blogodra


 

Ha változtatom a havonta megíratott cikkek számát 1 és 16 között, akkor ezzel változik a szövegírók díjazása is. Így a havi tartalomgyártási díjat 9 000 Ft ról egészen 144 000 Ft-ra növeltem meg.

 

Ez megváltoztatta a CAC értékét 6993 Ft -ról egészen 10 368 Ft-ra. Ez sem vészes változás, alig 3375 Ft-al kerül többe egy ügyfél, ha havi 16 cikket íratsz 9000 Ft-os darabáron. Ez pedig heti 4 cikket jelent, ami bőven elég.

 

Fontos Lecke: Ha havonta több cikket tudsz publikálni, ami minőség romlás nélkül növeli a forgalmat, akkor megéri több szabadúszó szövegírót is alkalmaznod. A tartalomgyártás kiszervezése egy okos vállalkozói döntés. Nézd meg hogyan hozott 945 810 Ft bevételt IGYEN, egy sima cikk.

 

Fizetési költségek: Elég érzékeny adat

 

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

A grafikon megmutatja milyen drasztikusan növekszik a CAC, ha több fizetést kell adnod (több munkatársad dolgozik az Üzleti Blogodon)


 

Ha megváltoztatom a havi költségeket 0 ról (a vállalkozó maga csinálja a tartalommarketing feladatokat) bruttó 756 387összegre. Akkor az megváltoztatta a CAC értékét 1 365 Ft-ról 20 274 Ft-ra.

Ez már hatalmas változás! Biztosan te is érzed már, hogy a munkaerő drága. Ezért amit csak lehet szervezz ki.

Megjegyzés: Megálltam bruttó 756 387 fizetésnél (nettó 502 997), mert itt is szépen látszik a CAC lineáris növekedése. Te viszont kipróbálhatod akár 2,2 M Ft-al is, ha mondjuk egy komplett csapattal tervezel. Ebben az esetben is azt fogod tapasztalni, hogy a CAC költsége még mindig linerálisan emelkedik.

Ha egyszemélyes vállalkozás vagy, esetleg induló startup csapat vagytok és meg tudod oldani, hogy az üzleti blogodra fordított idődet ne az új vállalkozásod fizesse, akkor tisztességtelenül nagy előnyre teszel szert.

 

A cikk elején írtam, hogy egy tipikus B2C vállalkozás CAC értéke 6000-25 000 között van. Ha a te blogod képes 3000 ért ügyfelet szerezni, mert nem számolod bele a fizetésedet, az félelmetesen nagy előnyt képes biztosítani. Nem mondom, hogy könnyű, de meg lehet csinálni.

 

Az üzleti blogolást már akkor érdemes elkezdeni, amikor még alkalmazott vagy, de már fejben tervezed a vállalkozásodat. Akkor is kezd el, ha már működik a vállalkozásod, de nem hoz eleget. Akkor kezd el a szabadidődben felépíteni a céged új marketing csatornáját.

 

Megjegyzés: Ezért van az, hogy sok multis alkalmazott vagy vállalkozó tart fenn személyes blogot és épít az olvasókból listát. Mert amikor új projektet indítanak már ott van a beépített közönségük. Így a legkönnyebb alkalmazottból vállalkozóvá válni, vagy újabb és újabb vállalkozásokat beindítani. Igaz évekbe telik egy ilyet kiépíteni, de megéri.

 

 

Forgalom és konverziós arány: Rendkívül érzékeny tényező

 

 

Content ROI avagy mekkora megtérülést hoz egy blog cikk
 
 
 
 

 

Ha növekszik az üzleti blogod forgalma, drasztikusan csökken a CAC


 

Az egyszerűség kedvéért a fenti grafikon azt mutatja meg, hogyan változik a CAC (ügyfélszerzés költsége), ha növeled a forgalmat, de semmi más nem változik. Vagyis a konverziós arány változatlan marad.

 

A valós életben ez ritkán történik meg, hiszen a konverziós arány is változik, ahogyan nő a forgalom. Ráadásul a költségek is változhatnak. Mondok két esetet:

  • Több cikket írsz a blogra, ezért növekszik a forgalom, azonban ezzel együtt romlik a minőség is, így csökken a konverziós arány
  • Azért, hogy több tartalmat tudj gyártani minőségromlás nélkül kénytelen vagy több ember alkalmazni a tartalomgyártásra, ami megnöveli a költségeidet.

 

Ezért is fontos, hogy megtanuld hogyan tudsz egyre több forgalmat terelni az üzleti blogodra anélkül, hogy újabb tartalmakat kellene gyártanod, hiszen az drága.

 

A tartalommarketing a gyakorlatban című könyvem 2. nagy fejezete arról szól, hogy tudsz egyre több olvasót elérni ingyenes és fizetős módszerekkel. Ha megvetted, akkor lapozz bele, ha még nem akkor mire vársz? 360 oldalas, gyönyörű és 1 nap alatt ingyen kiszállítjuk, nincs is ennél jobb befektetés.

 

Mi a helyzet a többi speciális tényezővel, ami a vállalkozásodhoz köthető?

 

Ez a cikk nem képes lefedni az összes esetet, ami a te vállalkozásodra vonatkozhat, azonban ha le tudunk ülni, akkor megmutatom neked, hogyan kell játszani a táblázattal és hogyan néz ki a számítás a saját vállalkozásodra szabva. Így te is sokkal pontosabban tudod megbecsülni, hogyan érdemes felépítened a tartalommarketing stratégiád.

 

Illetve készítettem egy élő adást, ami részletesen elmagyarázza a modell használatát.

  • Hogyan alkalmazd a CAC modellt különböző üzleti típusokra
  • Mit tegyél, ha nem ismersz bizonyos adatokat
  • Hogyan kell beállítani az elemzéseket és a méréseket, hogy egyszerűen értelmezhető adatokat kapj a blogod megtérüléséről

 

A modellt és a videó anyagot innen töltheted le

 

Hogyan lehet ezt a módszert kifejezetten a mi üzleti tevékenységünkre szabni?

 

Ha valóban azt szeretnéd, hogy a vállalkozásod stabil növekedésnek induljon, akkor tudnod kell mérni a tartalommarketing megtérülésének hatékonyságát.

 

  • Akkor kell egy olyan modell, ami valóban a te vállalkozásodra van szabva
  • Be kell állítani a megfelelő célokat Google Analyticsben, hogy mérni lehessen a tartalommarketing megtérülését
  • Végig kell nézni a vállalkozásod eddigi adatait és újabb adatokat gyűjteni, majd azokat átnézni, hogy melyek azok a mutatók, amiket érdemes és lehet is növelni

 

Pár vállalkozás számára lehetőséget nyújtunk, hogy bekapcsolódjanak ebbe a programba. Egy napra beülünk az irodájukba, elbeszélgetünk a marketingesükkel és megismerjük a folyamatot, amin végigvezetik az ügyfeleket. Így képesek leszünk a vállalkozásodra szabni a modellt és olyan tervet adni, ami segít abban, hogy pontos adatok alapján tudj üzleti döntéseket hozni.

 

Ha érdekel a program, akkor írj nekünk

 

Kérdéseid vannak? Kérdezz a cikk alatti komment részben, általában órák alatt megválaszolunk minden kérdést.

 

Szerezd meg a letölthető excel táblázatot, ami tartalmazza a modellt és videó felvételt a használatáról

Kattints ide a letöltéshez
 

 

 

 

Vissza

Címkék : ROI, konverzió, marketing, bevétel növelés, analytics

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 



Hírlevél

 

Adatkezelési szabályzat | ASZF

Címkék

Friss Hírek

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.