5 hiba, amivel már a startnál hazavághatod az üzleti blogodat

Kategória: Ötletből - Siker | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Egy blog elstartolása és „fenntartása” még akkor is türelemerősítő megállóhelyeket tartalmazó hosszú út, ha rendszeresen dolgozol szövegekkel és van szövegírói tapasztalatod. Egy üzleti blog az egyik leghatékonyabb leadszerző eszközöd lehet, ha jól csinálod. DE már a kezdeti lépéseknél elkövethetünk hibákat, amelyek aztán néhány hónap alatt arcunkra fagyott mosolyt eredményezhetnek. Néhány „tipikus” hibát mutatok most és azt is megmutatom, hogyan kerülheted el.

5 hiba, amivel már a startnál hazavághatod az üzleti blogodat

 

Hogyan lehetséges, hogy 32.195 egyedi látogatót hoz egy cikk, amit „meg sem kell írni”, míg néhány örökzöld hiba képes már az elején elbaltázni egy blog sorsát?


A kezdeti döcögések, akár bénázások oka nem az, hogy a céges blog mégsem működik.

Én például 55.825 egyedi látogatót generáltam „kezdőként” 29 nap alatt, egy blogposzttal, amit meg sem kellett “írnom”.

Én se akartam elhinni, hogy ilyen létezik, de a számok ezt mutatták. Meg sem kellett írnom, mégis 82 613 alkalommal olvasták el. Mivel összesen 55 825 egyedi emberhez jutott el, tehát vannak, akik többször is elolvasták a kiemelt tartalmat.

Izgatott voltam és kíváncsi, tudni akartam, hogyan csinálták.

Egy Texasban tartott marketing konferencia anyagát néztem és a kedvenc témámról beszélgettek: az üzleti blogolásról. Az egyik előadó, szépre vasalt ingben, lelkes arccal, izgatottan mesélt azokról a technikákról, amiket sikeresen használ tartalomgyártásra.

Ezeket leginkább három dolog jellemezte:

 

  • Kiszervezett – Itt nemcsak a tartalomkészítés volt 100%-ban kiszervezve, de aki írta, az sem volt a téma szakértője.
     
  • Gyors – ezek a posztok könnyedén készültek, kevesebb, mint egy óra alatt, és mégis fenomenális hatásúak voltak.
     
  • Viral – Nem volt kísérletezés. Eleve tudták, mi érdekli az olvasókat, és ezeknél a tartalmaknál szinte garantálni lehetett az érdeklődést. Pont ezért gyorsan terjedtek a Facebookon is.

 

Hiába láttam a saját szememmel, szkeptikus voltam és akkor még enyhén fogalmaztam! A szaktudásban hiszek és abban, hogy igazán jó tartalmat csak hozzáértő ember tud készíteni.

Tévednék?

Amikor megmutatta a Google Analyticsben az eredményeket, ledöbbentem.

Ok, egyszer megcsinálta. Nem nagy ügy.

Aztán végigmutogatta a korábbi blogbejegyzések teljesítményét és nem hittem el, de MINDEN alkalommal működött a módszere. Ezért azt tettem, amit minden jónak tűnő módszernél érdemes lenne neked is megtenni: kipróbáltam, hogy mi történik, ha az elméletet elkezdtem átültetni a gyakorlatba.

A módszert elsőként egy olyan piaci szegmensben próbáltam ki, ami alig vonz pár érdeklődőt: domain és tárhely.

Lehet ennél bármi is unalmasabb?

 

Mégis, 32.195 egyedi látogatót hozott az a cikk, amit „meg sem kellett írnom”. Alig dolgoztam vele többet egy óránál.

 

Tehát elkezdtem kutatni a témát, hogy az eredményt könnyen másolható sablonná alakítsam. Először azt gondoltam, hogy elég lesz azt megtanulnom, hogy hogyan lehet olyan tartalmakat készítenem, amik aztán sok olvasót hoznak a vállalkozásomnak.

Gondoltam a legnépszerűbb cikk típusokból sablonokat gyártok és azokat fogom használni. Hol az egyiket, hol a másikat.

Ezért kikutattam azokat a cikktípusokat, amiket a legjobban szeretnek az olvasók. Innentől az írást sosem egy üres lappal kellett kezdenem, hanem voltak remek sablonjaim, amikbe csak életet – és tartalmat – kellett lehelnem.

Aztán hamar rájöttem arra is, hogy hiába használok olyan típusú cikkeket, amiket imádnak az olvasók. Hiába jó és hasznos a tartalom, ha ez nem derül ki a címéből. Így a következő megoldandó problémám az lett, hogyan lehetne olyan címeket adni a cikkeimnek, amikre felfigyelnek az emberek.

Idővel volt tematikám, stratégiám és sablonok, amik megkönnyítették az írást.

Már csak a közönség hiányzott, amelyet eleinte a blog.hu-ról szereztem. A monetizáció – miből jön a pénz – vagyis az egész lényege maradt csak hátra:

 

  • Hogyan lesz ebből bevételem?
  • Hogyan lesznek vevőim az olvasókból?
  • Hogyan fog megtérülni a munka?

 

Azt hiszem mire ide eljutottál talán neked is leesett: a tartalommarketing egy komplex és roppant ügyes stratégia.

A tartalommarketing nem egyenlő a tartalomgyártással. Ezért a kérdés mindig az, hogy a tartalom hogyan szegmentál és miként vezeti az olvasókat a vásárlás, konverzió felé.

Innen pedig következik, hogy van néhány örökzöld tipikus hiba, amely az egészet gallyra vághatja már az elején.

 

 

1. Nem tudod, hogy kinek írsz

Nincs tehát stabil közönséged, akinek tudnál kommunikálni.

Lehet, hogy szuper társaság vagy a négy fal között, de ettől még nem fognak a barátságukkal lerohanni az emberek, ahogy kilépsz az utcára.

Ha nem teszel annak érdekében, hogy cikkeidet megtalálják, ne reménykedj csodákban.

A cikk írásának kezdeti lépése tehát nem az, hogy témát választasz, kihegyezed a ceruzád, hanem meghatározod a célközönséged.

 

Ha nem szánsz időt arra, hogy meghatározd a blog célközönségét, a buyer personákat, akiknek írsz, sosem lesz stabil és visszatérő követőbázisod.

Aztán ott van a jelenség, amikor a kivitelezést megölik a tervek. Várjuk a tökéletes pillanatot, a megfelelő források meglétét…és végül sosem írjuk meg. Lehet sokkolni fog, amit most írok: de megfelelő pillanat nem létezik.

 

„Amiről beszélek és amit kínálok, az mindenkinek jó”. Véleményem szerint így csak a lusta vállalkozók gondolkodnak.

 

Állandó kérdés, hogy hogyan pozícionáld magad és tedd valóban megtérülővé a tartalomgyártást.

A tartalomgyártás sikere attól is függ, hogy tudsz-e a buyer persona (az elképzelt, ideális vásárló) fejével gondolkodni.

 

  • Tudod-e, hogy milyen tartalom érdekli.
  • Tudod-e, hogy mi a problémája.
  • Tudod-, hogy kinek jó az, amit te kínálsz.
  • Tudod-e, hogy mik a célcsoportod fájdalompontjai. És a kérdések, amik foglalkoztatják.

 

Az első számú hiba tehát, ha nem ismered azt, akihez írsz. DE hogyan tudod meghatározni azokat az embereket, akiknek érdemes a cikkeidet megjeleníteni? Előző cikkemben írtam róla.

És könyvemben még ennél is alaposabban.

Ha ez megvan, már tudni fogod, hol keress témákat, milyen stílusban írj, milyen csatornákon érdemes terjesztened a tartalmat és így tovább.

 

 

2. Nincs tartalommarketing-stratégiád

Miben nyilvánulhat ez meg?

A véletlenszerű posztolásokban, a véletlenszerűen váltogatott tartalomtípusokban, az ad-hoc időpontokban.

Miközben időt, energiát és pénzt ölsz bele, csak úgy illendőségből; a látszat pedig megvan, hogy te ezzel is foglalkozol.

A "placebo-hatás" miatt a tartalommarketinged viszont belül vérzik, de rendesen.

 

 

Átlagosan egy blogot író cég 67%-kal több leadet kap, mint egy nem blogot író cég. DE csak akkor, ha jól csinálja.

 

 

Milyen tartalomfajtákat kedvelnek a legjobban? Mi a pontos célod a tartalommal? (ilyen lehet a forgalomgenerálás, a leadgyűjtés, a sales is stb.)

Hosszú szakmai cikkek szükségesek vagy rövidebbek? Szívesebben néznek videókat? Mit érdemes hirdetned, hogy visszatérjenek a hűtlen olvasóid és hogyan csináld? Mik a megfelelő buyer personáid, akiknek a tartalmakat gyártod majd?

Tervezd meg, hogy mikor fogsz posztolni.

A közönséged aktivitása alapján, jelöld ki a napokat, amikor új bejegyzéseidet közzéteszed.

Legyen megszabva a témák és a legjobb, ha készítesz hozzá tartalomnaptárat.

 

(A Trello egyébként szuper alkalmazás, ami ebben segíthet.)

Átláthatod és kézben tarthatod a tartalomkészítési folyamatot. Ha ezeket nem tisztázod az elején a tartalommarketingről, később utálni fogod magad érte.

Komplex és roppant ügyes stratégia mentén neked is lehet felépített tartalommarketing-stratégiád. Használd a könyvemet sorvezetőnek.

Teszteld a tartalmakat különféle csatornáidon és a megosztási és olvasási hajlandóság függvényében ennek megfelelően módosíts a terveiden, ha szükséges.

 

 

3. Nem hirdeted, publikálod, csupán várod a csodát

Nem fogják olvasni a cikkeidet, ha nem tudnak a létezéséről. Egy blogfelület és az elkészült tartalmak násza ehhez nem elég.

Ha olvasókat szeretnél, akkor tenned kell róla, hogy minél több embert el is érjenek a bejegyzéseid. Itt jönnek képbe a hirdetések (is).

Az új olvasók szerzésére a sima share, azaz posztolás, megosztás nem elég.

Még az sem, ha hírlevélben népszerűsíted a blogcikkeidet.

Ehhez egy klassz csalira is szükséged lesz, hiszen az emberek a semmiért nem adják meg az elérhetőségeket, kell valamilyen érték, amiért megéri nekik feliratkozni. (Feliratkozókat gyűjthetsz úgy is, hogy nincs semmilyen ingyenes cucc, amit adhatnál cserébe.)

Különösen, ha Facebookon hirdetsz, meg kell majd határoznod a hirdetési büdzsét, az adott cikk potenciális olvasótáborát, ha a közönséged túl nagy, akkor olyan emberekhez is elmegy a posztod, akiknek irreleváns.

A felkínált célzási opciók között van az érdeklődési körök feltérképezése is.

 

Egy roppant gyakorlatias videót készítettem arról, hogy miként tudsz nyereségesebben hirdetni a Facebookon, ha megtalálod azt a több ezer rejtett érdeklődési kört, amit a Facebook eltitkol előled.

 

 

Több ezer rejtett érdeklődési kör létezik a Facebook hirdetéskezelőjében, amivel eredményesebben hirdethetsz, ha inkább olvasnál róla, cikkben is feldolgoztam.

 


 

Csináld másképp, mint a tömeg, akik ugyanarra a célcsoportra célozva csupán egymást licitálják túl és ezáltal turbózzák fel a hirdetési költségeket.

 

 

4. Túl kevés vagy túl sok a posztolási dinamikád

Rendjén van, hogy a kezdetek kezdetén semmi sem tökéletes.

Úgy állsz neki egy-egy lépésnek, hogy egy mozsárágyú célzásának finomsága is megirigyelhetné. Az első gyerekkel mindig nehéz.

Nincs rutin, nincs tapasztalat.

Az első hónapok a kísérletezésről szólnak. Ezek közt ott van az, hogy milyen rendszeres posztolással érheted el a legjobb eredményeket.

 

Posztolj heti 2-3-szor, szól az örök mantra.

 

De az általánosítás sosem testreszabott tanács. Lehet, hogy heti többszöri posztolás a nyerő, de lehet, hogy havi 2 cornerstone (sarokkő, nagyon alapos szakmai írás, terjedelmes cikk) bejegyzéssel szerzel majd nagy mennyiségű értékes leadet.

A számok adják majd meg a választ.

Mi a célod a bloggal, mi az olvasótáborod igénye és érdeklődi köre, sőt olvasási hajlandósága. Mennyi tartalmat tudsz hatékonyan terjeszteni?

Szerencsére nem kell, hogy feltaláld a spanyolviaszt, azaz az élethosszig tartó friss tartalmak kreálását. Ez senkinek sem megy.

Az egyszer használatos tartalmak téveszméinek hála kötnek ki sokan a tucatcikkek silány minősége mellett. A tévéreklámokhoz sem hasonlíthatóak, ez jó hír, hiszen évek múltán is generálhatják neked a forgalmat.

 

A régi cikkek feltunningolása során például a jó, de nem elég jó tartalmaknak adhatsz egy defis újraélesztést. Ezeket kell feltuningolnod egy kicsit és máris több látogatót hoznak neked a Google keresőből.

 

Ráadásul a Google Rater iránymutatások szerint az hasznos kiegészítőtartalom az oldal minőségének (és ennélfogva a Google rangsorolásának) egyik fontos mutatója.

Könyvemben részletesen írtam a régi olvasók újratunningolásáról és néhány szokatlan módszert is olvashatsz az új olvasók megszerzésére.

Hogyan szerezz egyre több olvasót?

Különböző gyakorlatias módszereket találsz majd, amivel egyre több új és visszatérő olvasóra tehetsz szert, egy olyan értékes tömegre, akiknek érdemes kommunikálnod.

 

 

 

5. Túl sok ez egy cikkben

 

Megfelelő tudással és adatokkal, infókkal a legnagyobb gondod nem az lesz, hogy miről írj – hanem az, hogy a sok ötletből mit hagyj ki.

Akár egyetlen cikkben.

Ennek veszélye, hogy a blogbejegyzések csak az alapokat érintik majd.
Felületesek lesznek. Konkrétumok nélkül.

(Hiszen képtelenség ekkora perspektívából ennyi mindent részletesen érinteni, lassacskán egy könyv születne belőle.)

Általános infók, pontok és érvek lesznek a végeredmények.

A valóban értékes írások viszont egy-egy mikroszeletét emelik ki egy nagyobb témának és hozzák a következtetéseket, konkrétumokat, összefüggéseket, érdekességeket és egyszerűen a megéri elolvasni érzését.

A hosszabb anyaghoz nagyobb idő- és energiabefektetés szükséges, miközben a több értéket nyújt a cikk képét is sugallja.

Adj minél több értéket.

Egy szakmai nézőpont, tanács – egy megalapozott vélemény is értéknek számít a részedről.

 

Ha résztémákban gondolkodsz, elkerülheted a témakiégés veszélyét is.

 

Ha sokáig írsz ugyanarról a témáról, esélyesen kiéghetsz a témában.

Ha viszont a témaválasztásnál egy kisebb részletet ragadsz meg, akkor önmagad se ismételgeted, ráadásul egy egészen új aspektusból közelítheted meg a témát. Az általános és felületes cikkírás hibáját is elkerülheted.

Ezáltal a cikkben hozott állítások mögött felmérések, adatok, kutatások és megbízható információk állnak majd. Növelheted állításaid hitelét és építheted a szakértői státuszodat.

Kutass a témádban, a kutatómunka hozzásegíthet a különböző résztémák megtalálásához.

Sőt, a kutatómunkával újabb és újabb kérdésekre is találhatsz, amiket egy következő blogbejegyzésben feldolgozhatsz.

Szerintem te se szereted az üres állításokat, közhelybe fulladó cikkeket és semmiről nem szóló anyagokat, ugye?

 



 

Könyvem ezeken a pontokon is végigvezet és olvasmányos, egészen gyakorlatias útmutatóval szolgál.

Nem egy elméleti, hanem gyakorlati könyv.

Rakás elmélet helyett valódi példákkal dúsított gyakorlati útmutató. A rendelést egyszerűen, kb. 2 perc alatt kivitelezheted itt:

 

https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/

 

Csatlakozz a zárt Facebook-csoportunkba is, hogy segítséget kaphass az olvasottak gyakorlatba ültetésével kapcsolatban:
 

https://www.facebook.com/groups/tartalommarketingagyakorlatban

 

Vissza

Címkék : szövegírás, vevőszerzés.

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Program vezető

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 



Hírlevél

 

Adatkezelési szabályzat | ASZF

Címkék

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.