Leendő vásárlód pupillája egy dologtól tágul ki igazán, de te vajon megadod ezt neki?

Kategória: Látogatókból - Bevétel | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Ha te is lelkes és elhivatott támogatója voltál vagy éppen jelenleg is vagy a kezdeti vállalkozások egyik klasszikus hibájának, akkor vélhetőleg sosem foglalkoztál alaposan a legjobb vevőd részletes profiljának megalkotásával. Miközben a Mindenkit kiszolgálok elv miatt estél el a bevételeid jelentős százalékától. Mutatom hogyan profilozik egy igazi nyomozó, akarom mondani vállalkozó.

Leendő vásárlód pupillája egy dologtól tágul ki igazán, de te vajon megadod ezt neki?

 

„Amiről beszélek és amit kínálok, az mindenkinek jó”. Így csak a lusta vállalkozók gondolkodnak.
Hogyan pozicionáld magad és tedd valóban megtérülővé a tartalomgyártást?

 


 

Igaz a te szövegeidre is? Neki és róla szól.
Ha olvasód ezt nem mondhatja el, hiába várod, hogy táguló pupillákkal kérjen belőled még többet.

 

Biztosan te is láttál már bűnügyi sorozatot.
Ahol a nyomozók egy-egy kirakós-darab táblára vagy monitorra írogatásával igyekeztek felprofilozni a sorozatgyilkost.

Nemcsak a gyilkolási szokásai, de akár a gyerekkori traumái is terítékre kerültek.
„Mindent tudni akarok róla”
szól az FBI-ügynök, majd hamarosan a profilozó által elmondott információknak hála szinte megelevenedik előtted a gyilkos.


És lenyűgöz a részletesség, mely apró morzsákkal teszi élessé az összképet.
Te miért nem akarsz mindent tudni a vevőidről vagy épp az olvasóidról?
Elhiszem, hogy „segíteni akarsz”, és ezért nem akarsz nyomulni.

 

 

A legjobb marketing nem tűnik marketingnek – mondja Tom Fishburne, a Marketoonist alapítója.

 

Miközben ez a mondás fokozottan érvényes a tartalommarketingre, gyakran megfeledkezünk arról, hogy a tartalomgyártás sikere attól is függ, hogy tudunk-e a buyer persona (az elképzelt, ideális vásárló) fejével gondolkodni.

 

  • Tudd, hogy milyen tartalom kelti fel az érdeklődésüket.
  • Tudd, hogy mi a legégetőbb problémájuk.
  • Tudd, hogy amit kínálsz és amit írsz, az nem mindenkinek jó.
  • Tudd, hogy mik a célcsoportod fájdalompontjai, kérdései és szükségletei.

 

 

Kik a vevők, olvasók, mit próbálnak elérni, milyen célok vezetik a viselkedésüket, hogyan gondolkodnak, hogyan vásárolnak és miért hoznak vásárlási döntéseket. (Szaknyelvben: Buyer Persona definíció)

 

Hogyan érheted ezt el?

Szimatolással.

 

A megfelelő profilozás segíthet a hirdetések célzásában is. Ha jól profilozol, akkor olyan blogbejegyzéseket írhatsz, amik közvetetten valóban eladnak.
Hamarabb elterjed a közösségi médiában.

De ehhez szükséges a tulajdonodban lévő és a megszerzett csatornák együttműködése is. Azaz, necsak szórd a pénzt a hirdetésekre, hanem célzottan lőj a célcsoportra.

Mert még a legjobb tartalmat is aktívan népszerűsíteni kell.

 

Csupán akkor elégedj meg a „csak megnyomom a közzététel gombot” cselekedettel, ha utálod a sikert.

 

Na akkor még egyszer.

Még a legjobb tartalmat is aktívan népszerűsíteni kell, klasszikus hiba azt gondolni a tartalommarketing vízén, hogy elég csupán vízre tenni az adott cikket, és az majd magától eléri az úti célját. (További tartalommarketing-hazugságról olvass többet ebben a cikkben>>>)

 

Meg kell ismerned azt, akihez írsz.
Ehhez csapj fel nyomozónak és na és persze egy kis empátia sem árt.

Ugyanis minél specifikusabb célcsoportokra tudod osztani a témád iránt érdeklődőket, annál specifikusabb tartalmat tudsz összehozni, és ezáltal esélyesebben a figyelmüket a cikkedre szögezni.

 

 

Hogyan népszerűsítsd a tartalmadat a megfelelő célszemélyeknek úgy, hogy ne kiadás, hanem megtérülő befektetés legyen?

 

Ha jól profiloztál, akkor a hirdetésnél csak beállítod, hogy ki a számodra tökéletes vevő és mik a jellemzői:

 

  • milyen nemű,
  • életkorú,
  • érdeklődésű és hol lakik.

 

A szaknyelv őket hívja „Buyer Persona”-nak. Olyan személyek, akik olyan tulajdonságokkal és szokásokkal rendelkeznek, amik által a tökéletes célpiacod magját alkotják.

 

(Ha többet tudnál meg a buyer personáról, akkor ajánlom az alábbi angol nyelvű könyvet a témában!)

 

Innentől csak nekik jelenik meg a cikked hirdetése, miközben görgetik a Facebookot megjelenik nekik a posztod. Akiket megfog a témája, a címe vagy a kép, az kattint és eljut az üzleti blogodra. Róluk már tudjuk, hogy potenciális vevők, akiből olvasó lesz és hamarosan vásárló.

 

DE hogyan tudod meghatározni azokat az embereket, akiknek érdemes a cikkeidet megjeleníteni?

 

Nem olyan nehéz megtalálni őket, csak végig kell gondolnod pár dolgot, és válaszolnod kell néhány kérdésre.

Képzelj elegy fiktív karaktert, a tökéletes álomvevőt.
Hívjuk őt Minta Petinek.
(Több célcsoport esetében mindegyiknek építs külön profilt.)

 

Határozd meg az életkorát és a családi állapotát. Vajon mit tanulhatott és milyen végzettsége van? Fontos, hogy most hol él?

Fontos a munkája és a pozíciója? Fontos, hogy milyen eszközöket használ, miket visel, miket olvas és hallgat? Honnan szerzi be az információit? Mi a legfőbb érték számára?

A gyorsaságot, a minőséget vagy az árat preferálja? Mik az elvárásai, félelmei a termékedet illetően?

 

A kérdések abban segítenek, hogy minél pontosabb képet tudjál alkotni a tökéletes vevődről

 

Most nem az a cél, hogy a meglévő ügyfélkörödet profilozd.
Most a tökéletes vevőt keressük. Azt, akit szívesen szolgálsz ki, aki miatt érdemes minden nap felkelned és tovább építened a vállalkozásodat.

 

Milyen információk jöhetnek szóba?
Mutatok mindegyikre egy-egy példát:

 

  • Munkával kapcsolatos adatok: például saját vállalkozást üzemeltet, amiben saját maga felel az értékesítésért és a marketingért.

 

  • Szociális helyzete: például reggel kötetlen időben kel, bemegy dolgozni és este végez.

 

  • Információgyűjtési szokásai: főleg az internetről tájékozódik és követi a marketingszakértők Facebook-oldalát és tagja a marketingcsoportoknak.

 

  • Célok és kihívások: célja, hogy az elindított vállalkozása egyre sikeresebb legyen, olyan önjáró vállalkozást szeretne építeni, ami mellett egyre nagyobb szabadsága van mind anyagilag, mind időben.

 

 

Szóba jöhet az életkora, lakhelye, a története, az iskolázottsága és számos pszichográfiai adat is. A vágyai, problémái és érdeklődési köre szintén fontos információkat árulhat el.

 

  • Mi a legnagyobb kihívás számára a munkában, a magánéletben?
  • Mitől lesz boldog, sikeres?
  • Kit irigyel és mitől lenne jobb a közérzete?
  • Mik a személyes és szakmai céljai vagy az igényei az adott üzleti területen?
  • Milyen változás és eredmény nyugtatná meg?
  • Mi könnyítené meg az életét vagy a munkáját?
  • Mire vágyik?

 

  • Kitől és milyen segítséget hajlandó elfogadni (egy kismama és egy ambiciózus vállalkozó is más hangnemet és személyt fog elfogadni)?
  • Mivel áltatja magát? (konkurens termék, eddigi megoldások, …inkább nem vásárol, mert…)
  • Mi frusztrálja egy adott termékkel/szolgáltatással kapcsolatban?
  • Mik a legfontosabb nehézségek, kihívások melyekkel találkozik?
  • Mitől fél vagy aggódik?

 

  • Mi akadályozza meg abban, hogy egy új megoldást bevezessen?
  • Mely csatornákban bízik meg leginkább?
  • Használ-e keresőt, közösségi médiát?
  • Milyen jellegű információra vágyik?
  • Milyen kockázatokat szeretne elkerülni?
  • Gondolkodásmódja hogyan befolyásolja a választását?

 

 

Tipp: Ezeket a profilokat előbb megalkotod, és később folyamatosan finomítod a vevőid valódi profilja alapján. Megnézed, hogy a legjobb vevőidre mik a leginkább jellemző tulajdonságok, és aszerint változtatod a profilt.

A lényeg, hogy a lehető leginkább középre lőj. A változtatásra azért van szükség, mely a buyer personád dinamikus, és a célcsoport, a piac vagy szegmens is változhat.

A buyer persona mindig valós adatokra épül és a célcsoportodat vagy egy-egy szegmenst képvisel. De csak akkor, ha alapos piackutatással, pontos és sok információmennyiségből építed fel.

 

 

Miért a tökéletes vevőknek hirdetünk?

 

Mert nekik a legkönnyebb és a legolcsóbb eladni.

Minél szélesebb a megcélzott emberek köre, annál több befektetést igényel a hirdetés és annál kockázatosabb a megtérülés is.

A profil alapján nemcsak hirdetni lehet, hanem tökéletes kiindulópontok lehetnek, ha témaötleteket vadászol a cikkeidhez, a csalitermékedhez, a belépőtermékekhez vagy az igazán ütős ajánlatok készítéséhez.

 

Készítsd el a saját elemzésed a tökéletes ügyfeledről, írd össze, hogy mi jellemző a tökéletes vevődre!

 



 

Milyen kérdéseket tegyél fel?


Ebben segít részletesebben a könyvem, melyben vizuális kapaszkodókat is találsz arra, hogy például a Google Analytics-ből hogyan tudd meg, mi jellemző a legjobb olvasóidra, vagy vevőidre.

Élvezet lesz kézbe venned, mert igényes, kemény borítós, fűzött és végre olyan könyvet tartasz a kezedben, ami végig fogja majd a kezed a tartalomírástól, az olvasókhoz való eljutáson keresztül a technikai mizériákig.

Nem egy elméleti, hanem gyakorlati könyv.

 

Rakás elmélet helyett valódi példákkal dúsított gyakorlati útmutató. A rendelést egyszerűen, kb. 2 perc alatt kivitelezheted itt:

 

https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/

 

Csatlakozz a zárt Facebook-csoportunkba is, hogy segítséget kaphass az olvasottak gyakorlatba ültetésével kapcsolatban:
 

https://www.facebook.com/groups/tartalommarketingagyakorlatban

 

 

Minél jobban ismered a közönséget, annál jobban megtalálod a fájdalompontokat, a releváns problémákat, a vágyaikat és a cikkeid esetében a megfelelő szavakat és megfogalmazásokat is.

Vissza

Címkék : buyer persona, szövegírás, profilozás, vevőszerzés.

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Program vezető

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 



Hírlevél

 

Adatkezelési szabályzat | ASZF

Címkék

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.