Nincs kedved írni? – tanácsok, melyek után lesz

Kategória: Ötletből - Siker | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Milyen technikákkal nyitsz egy szöveget? Öhm...gondolkodsz a válaszon? Az írás nem könnyű, ezt tapasztalni fogod. Vannak olyan cikktípusok, amiket gyerekjáték lesz megírnod, míg mások több munkát és kreativitást igényelnek. Főleg azok, amik a termékedről vagy a szolgáltatásodról szólnak.

Szórakoztató, hasznos blogot szeretnél, aminek stabil olvasótábora van? Akkor így tedd a nehezet könnyebbé, hogyan írj élvezetesen blogot?

Nincs kedved írni? – tanácsok, melyek után lesz

 

Nincs kedved írni? – a cikkben hoztam néhány gyakorlati tanácsot, melyek után lesz.


Egy blog elstartolása és „fenntartása” még akkor is türelemerősítő megállóhelyeket tartalmazó hosszú út, ha rendszeresen dolgozol szövegekkel és van szövegírói tapasztalatod.

 

Gyakorta találkozunk a bénító semmivel, ami időnként átveszi az uralmat az agyunk felett.

 

Ha huzamosabb ideig kell ugyanarról a témáról írni, miközben érdekesnek kellene maradnod, még inkább előhozza azokat a szitukat, amikor máris ücsörögsz a kétségeid lombos fái közt.

A „totál sötétség van a fejemben” legáltalánosabb okai közt van az is, hogy félünk attól, az ötleteink leírva már nem tűnnek majd annyira megnyerőnek, félünk a kritikától.

Aztán ott van a jelenség, amikor a kivitelezést megölik a tervek. Várjuk a tökéletes pillanatot, a megfelelő források meglétét…és végül sosem írjuk meg.

(Ez egyébként az élet egyéb jelenségeire is igaz. A túltervezettség megöli az ötleteket.)

Lehet sokkolni fog, amit most írok: de megfelelő pillanat nem létezik.

A kreatív munkának pedig az a legnehezebb része, hogy nem órában mérik. Hiába ülsz a gép előtt, ha nincs kedved írni. Fontos még az ihlet is, de azért nem azt írtam, mert abban már szenvedhetsz hiányt.

 

 

Nem azért nem írsz, amiért szerinted nem írsz

 

Kacifántos?

Éltél már át életedben olyan szituációt, amiben, ha benne voltál, vitt az áramlat, de ha rajtad múlt volna, sosem kezdtél volna bele?

 

Elkezdeni nehéz.

 

Elkezdeni bizony nehéz a fogyókúrát, egy önéletrajz megírását, a fű levágását a ház körül. Mert a nagy feladatot szemlélve (ami x m2, x kiló, x megtöltésre váró üres lap) elkap a sírógörcs, mindez ugyanis demotiváló.

Ezért szokták a fogyókúrát is részfeladatokra osztani, az első x. kilóig, az első teljesített diétás étrendű hétig. A következő mérföldkő elérése sokkal könnyebbnek tűnik, mint a végcél. Az egy éves terv megvalósítása sem eget rengető, de ha 20 éves tervekben gondolkodsz, az élettől is elmegy a kedved. Túl sok, túl impulzív, túl nagy és nehéz mérföldkövek töltik ki a 20 éves listát.

Ugyanazokat a lépéseket érdemes betartanod az írásnál is, mint amikor fogyókúrázol.

 

A tökéletességre törekedsz.

 

Akárcsak a kilóknál és a külsőségeknél.

Tökéletes test nem létezik és tökéletes testsúly sem. Ha egy írás logikailag, stratégiailag felépítve követi a célodat, érdekes, érthető, a helyesírás is rendben…nos, akkor a tökéletlen nem számít. Az írás egy bizonyos ponton amúgy is szubjektív.

Ez nem quantumfizika vagy agysebészet.

 

Nem tudsz tervezni.

 

Ha megfigyelsz egy irodányi csapatravaló munkatársat, általában azok haladnak a munkával, akik tudnak priorizálni.

Például a kora reggeli kávézást a könnyebben lezavarható munkával kezdik. Ami eleve felpörgeti őket, ami gyorsan lezavarható és nem ül a nyakukon még este 6-kor is kárörvendve, hogy „még én is itt vagyok”.

A teendők listáját is rövidítik, így kevesebbet stresszelnek a komolyabb és nagyobb horderejű munka végzése közben. De azt is tapasztalhatod, hogy másoknak épp az ellentétje az igaz; és az stresszeli őket, hogy feltornyosultak a nehezebb munkáik (még kevésbé lesz kedvük nekiállni).

Tapasztald ki, nálad mi a motiváló és demotiváló tényező. De priorizáld a feladataidat.

 

’Ejh, ráérek arra még’ Pató Pál féle módon halogatsz.

 

Nem múlik rajta semmi, ha kicsit megcsúszol, ha nincs kész mára…senki nem koppint a fejedre. A halogatás tehát a produktivitás első számú ellensége. Próbálj meg határidőket szabni saját magadnak, akár egy online tervezővel.

Segít, ha a cikkeidet a közelgő kampányodhoz írod meg (pl. karácsonyi kampány).

 

 

Nincs kedved írni? – a motivációhoz adok tanácsokat

 

Leírom, hogy nálam mik váltak be és milyen hasznos tanácsokat kaptam híres íróktól:

 

  1. Mindig reggel írj. Akkor sokkal frissebb és kreatívabb az agyad.
     
  2. Mindig ugyanakkor kezdj írni, mert a rendszeresség rendkívül fontos egy új szokás kialakításakor.
     
  3. Ha nincs időd írni, akkor készíts jegyzeteket a telefonodba vagy egy füzetbe. Lehet akár hangjegyzet is, ami tökéletes utazáskor. Majd legépeled, ha lesz rá időd.
     
  4. Ha nem megy az írás, akkor használd az „időzítő” módszert.
     

A lényege, hogy leülsz a gép elé írni, majd 15 percre állítod az időzítőt. Ha csörög, felállsz 10 percre. Majd visszaülsz és próbálsz írni, most már 25 percig. Utána újabb 10 perc szünet és amikor visszaülsz, már 35 percig írsz.

Így emelgeted 10 percenként a munka időtartamát. Ne lógd el, tartsd be a szüneteket, mert az a legfontosabb rész. Nálam ez a módszer mindig meghozta az íráskedvet.

 

  1. Kezdd az írást a CTA–val, segít a konklúzióra koncentrálni. Ez az a cselekmény, amit elvársz az olvasóidtól, vagyis a cikk valódi célja. Ha nem ezzel kezdted, akkor ellenőrizd, hogy van-e cselekményre felszólítás a cikkedben. Ha nincs, tegyél bele. Legalább annyit a legvégére, hogy „ha tetszett oszd meg”.

     
  2. A cikkedet érvek mentén rakd össze és haladj az úton. Az érveidet közvetlenül a CTA után írd meg, vagyis ez a második lépés. Ha jegyzetekből dolgozol, akkor az érveidet érdemes elsőként kitalálnod. Az érveid legyenek ütősek, támasszák alá a mondanivalód. Ezek alkossák a cikked keretét. Ezeket töltöd fel tartalommal és így lesz az írásod erőtől és energiától duzzadó.

     
  3. Puskázz az amazon.com top könyveiből, keress ihletforrásokat. Keress rá a szakmád könyveire és nézd meg a hátlapi borítóra írt szövegeket. Azokat profi szövegírók írták meg milliókért. Tanulj belőle és használd nyugodtan, neked is milliókat hozhatnak.

 

  1. Segíthet még, ha megszabadulsz a zavaró tényezőktől. Ha például túl nagy a nyüzsgés, akkor vonulj el egy csendes szobába.
     
  2. Alvásciklusaidhoz hasonlóan az írói ciklusod szerint írj. Próbáld megfigyelni, mely napszakokban nem megy az írás. Lehet meglepődsz majd, de vannak, akik csak estére jutnak el oda, hogy „pörög az agyuk” és képesek este 10-kor is fantasztikus írásokra. Egyesek pedig korai kelők és tevékenykedők.

 

 

Tanácsok, amikkel jobban fogsz írni, mint gondolnád

 

Ideális esetben nem bírtál ellenállni és máris megírtad az első cikkedet, amit elégedetten nyugtáztál. Elsőként írj meg 8-12 cikket wordben és csak utána kezdj el blogot építeni.

És most néhány gyakorlati apróság.

 

A megírt cikket mindig rakd félre legalább egy napra.

 

Erre azért van szükség, mert kialakul a szövegvakság.

Egyszerűen nem fogod látni az írásod hibáit. Sem a formaiakat, sem a logikaiakat. A szövegvakság az a jelenség, amikor az általad írt szöveg hibáit már nem veszed észre. Hiába olvasod át újra és újra egyszerűen átsiklasz felette.

Az agyadnak olyan, mintha ott sem lennének a hibák. Pedig sokszor szavakat hagysz ki, vagy betűket cserélsz fel. Ennek azaz oka, hogy valójában a mondandód ott van a fejedben, és amit a szemed lát azt az agyad kiegészíti. Neked teljesen értelmesnek tűnik az írásod, míg bárki másnak közel értelmezhetetlen részek kerülnek bele.

Az írásra fordított délelőtt megírsz egy új tartalmat, majd előveszed ez előző napit, átnézed, és csak azután publikálod.

 

Elsőként olvasd el hangosan.

 

A hangos olvasástól előjönnek a logikai és a szerkesztési hibák. Nem is beszélve a vesszőhibákról.

Ahol levegőt veszel vagy lezársz egy gondolatot, oda tegyél vesszőt. Mielőtt azonban kiposztolnád, könyvemben is adok pár szempontot, ami alapján nézd át újra, mert ezeken az apróságnak tűnő dolgokon fog múlni, hogy csak egy átlagos vagy egy zseniálisan jó írás lesz belőle.

 

 

Győzd le a kezdőmondatok mumusát!

 

Nehéz olyan mondatokat írni, melyek garanciaként szolgáltak arra, hogy megéri elolvasni a hozzájuk kapcsolódó teljes írást.

De vannak olyan módszerek, amikkel áthidalhatod a kezdősorok okozta nehézségeket.

 

Kérdéssel nyitni egy szöveget vagy metaforát, hasonlatot, analógiát használni szövegírói bevált fogás.

 

Mesélj el egy rövid történetet, amivel az olvasóid azonosulni tudnak (ezzel hathatsz a problématudatra), majd hozd kapcsolatba az kifejtendő témával. Tégy egy erős állítást vagy ígérj valamit az első bekezdésben a témával kapcsolatban.

Kezdj akár egy statisztikával vagy egy érdekes kutatási eredménnyel.

Hallottál már róla? Ő a felelős azért, hogy hatással vagyunk másokra. Ő tette naggyá a rétorokat, az evangélistákat, az írókat, a filozófusokat, a motivációs előadókat és számos üzleti szereplőt. Ez a TÖRTÉNET. Használd!
 

 

Sőt egy-egy film is miatta képes annyi embert egyszerre a hatása alá vonni. Bővebben a témáról itt: Ősi eszköz, amivel zseniálisan hathatsz a célcsoportodra.

 

 

Többet olvasnál az itt elhangzott gyakorlati tanácsokról?

Akkor igényes, kemény borítós, fűzött könyvem végig fogja majd a kezed a tartalomírástól, az olvasókhoz való eljutáson keresztül a technikai mizériákig.

Nem egy elméleti, hanem gyakorlati könyv. Rakás elmélet helyett valódi példákkal dúsított gyakorlati útmutató.

A rendelést egyszerűen, kb. 2 perc alatt kivitelezheted itt: https://tartalommarketingagyakorlatban.hu/

 



 

Hogyan írj könnyedén?

 

A jól strukturált és átlátható írás már fél siker, ezért az írásod legyen szellős. Ránézésre ne tűnjön tömörnek, mert akkor nem lesz kedvük elkezdeni olvasni.

Ehhez elegendő annyit tenned, hogy bekezdésekre tagolod a szöveged. Egy bekezdésben maximum 3-4 mondat legyen és utána szúrj be egy üres sort. A címsorok után szintén hagyj elég helyet, hogy átlátható és laza szerkezetű legyen a szöveged.

 

Sok mindenen el lehet csúszni egy blog indításánál, a legtöbb tanács az utat jelöli ki neked, amerre el kellene indulnod. Neked leginkább viszont arra van szükséged, hogy a tippek segítségével írj minél többet.

Ebben segít neked a Tartalommarketing a gyakorlatban c. könyvem is.

 

Vissza

Címkék : szövegírás, hatékonyság, tartalommarketing

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Program vezető

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Arról írok, hogyan lehetnek kézzel fogható eredmények az üzleti célú blogolásból.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 



Hírlevél

 

Adatkezelési szabályzat | ASZF

Címkék

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.